صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۸۱۹
رسانه‌های نقطه‌زن ‌ـ۲

 رسانه امروز!

پایگاه بصیرت / سعید صادقلو/ گروه سیاسی
در شماره پیشین درباره اهمیت رسانه و ضرورت نقطه‌زنی آن نوشتیم! اما رسانه نقطه‌زن، چه ویژگی‌هایی دارد؟
۱‌‌ـ حق‌محور و انصاف‌گرا باشد: به این معنا که در زمینه پیام‌های انتقالی به مخاطب خود، از حق، عدالت و انصاف عدول نکند. 
2‌ـ سهل‌الوصول باشد: جوامع امروز، به علت مشغله‌های کاری بسیار زیاد، به دنبال آن رسانه‌ای هستند که راحت‌تر و سریع‌تر بتواند مطالب خود را به آنان منتقل کند.
3ـ ساندویچ و غذای سریع به مخاطب خود ارائه کند: با توجه به درگیری‌های زندگی در جهان امروز، آن رسانه‌ای بیشتر مورد پسند مخاطب است که از جملات و تحلیل‌های طولانی بکاهد و «مغز مطلب» را به صورت خیلی کوتاه و خلاصه به مخاطب منتقل کند. حتی حجم مطلب انتقالی می‌تواند در قالب کمتر از پنجاه حرف به مخاطب منتقل شود.
۴ـ به معنای واقعی کلمه جذاب باشد: به این صورت که با استفاده از جدیدترین و جذاب‌ترین فناوری‌های طراحی استفاده کند و همچنین عبارات انتقالی‌‌اش برای مخاطب، جذاب‌ترین عبارت‌ها باشد.
5ـ به معنای واقعی کلمه، تبیین‌ساز باشد: بدین صورت که درباره برخی مباحثی که بخشی از اعضای جامعه در آن با شبهه مواجه هستند، به بهترین و عمیق‌ترین شیوه، آنان را از شبهه نجات دهد.
6ـ خواب و نیمه خواب نباشد: به این صورت که هوشیاری کاملی داشته باشد و از آخرین شرایط و رخدادهای کشور و جهان در لحظه خبر داشته باشد و اینگونه نباشد که از فلان رسانه خارجی، فلان خبر را درباره کشور مخابره کند. به دیگر سخن، روایت اول را در اختیار داشته باشد.
7ـ دارای هیئت‌های اندیشه‌ورز تخصصی در حوزه رسانه، واکنش سریع، مدیریت بحران، روان‌شناختی و... باشد. 
8ـ نیازسنجی و زمان‌شناسی دقیق داشته باشد: رسانه باید بتواند مهم‌ترین نیازهای روز مخاطبان را شناسایی کند و بر اساس شرایط زمان، به صورت مناسب و مؤثر اطلاع‌رسانی کند.
9ـ علاوه بر زبان فارسی، امکان انتشار مطالب به 9 زبان اثرگذار در مقیاس جهانی را داشته باشد: چنانچه بخواهیم رسانه‌ای تأثیرگذار و تبیین‌آفرین در مقیاس بین‌المللی داشته باشیم، باید بتوانیم محتوای رسانه‌ای را حداقل به 9 زبان زنده و پرمخاطب جهان، شامل عربی، روسی، ماندارین، فرانسوی، اسپانیایی، انگلیسی، ایتالیایی، پرتغالی و آلمانی منتشر کنیم تا جهانیان بتوانند از محتوای رسانه‌ای و روایت اول ما تغذیه شوند.
10ـ رسانه‌ای جهانی، قدرتمند و برند بسازیم: می‌توان با توجه به قدرت مالی و روحیه جهادی کشورهای حوزه مقاومت و جهان شرق، یک شبکه جهانی و برند در مقابل رسانه‌هایی، نظیر بی‌بی‌سی و یورونیوز ساخت که بتواند به معنای واقعی کلمه و به طور جهان‌شمول، هم با آنها رقابت کند و هم اینکه بر آنها در جهان رسانه چیره شود. یک رسانه بزرگ که در قالب حداکثر 10 شبکه زبانی، برای مخاطبان جهانی خود عرضه شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات